Beker competitie

Seizoen 2021/2022

speelronde 1 - 27 september 2021

De bekercompetitie is begonnen!

Nadat er eerst wat onenigheid tussen Corstiaan en Paul was over hoe het beste de loting gedaan kon worden. Uiteindelijk werden met pen en papier lootjes gemaakt en getrokken voor ronde 1 van de bekercompetitie 2021.

Corstiaan wint ondanks zware loting

Corstiaan, die dacht te helpen bij het lootjes trekken, trok zwart tegen de solide Cock. Een waardige tegenstander voor de titelverdediger van het seizoen 2017/2018 zo vroeg in de bekercompetitie. In de opening kwam Corstiaan goed uit de voeten met zwart. Cock ging met zijn koning een eindje lopen. Naar meerdere zetten en de aanhoudende druk van Corstiaan was de koning van Cock nog steeds niet in veiligheid. Echter ruilde Corstiaan te snel af en kwam de aanval tot een einde. Remise werd uiteindelijk akkoord bevonden na bijna 2 uur lang spelen. In het snelschaken liet Corstiaan met het Papa-Ticulat Gambit toch zien dat de lockdown geen invloed heeft gehad op zijn spel. Cock die dapper partij leverde in de lange partij hiervoor gaf na een tijdje een paard weg. Na een vork van Corstiaan’s paard op zijn koning en toren gaf hij zich gewonnen.

Geurt speelt sterke eerste ronde

Jan Jonkers speelt met wit tegen Geurt. Jan heeft zijn openingsrepertoire weer goed op orde en zorgt voor een scherpe stelling. De  dameflank van Geurt staat ver open. Geurt zet met zijn loper de dame en koning van Jan onder druk. Door een klein rekenfoutje vliegen de stukken binnen een paar zetten van het bord. Jan moet de dame  wegzetten om dameverlies te voorkomen. Echter door een slimme tactische zet met zijn paard zet Geurt zijn tegenstander mat in drie.

Rutger wint scherpe partij

Rutger, het nieuwe lid van de Rhenense schaakclub, speelt zijn derde wedstrijd tegen Jan Ashof. De opening van Rutger is sterk en Jan speelt aftastend de eerste paar zetten. Rutger wint een paard voor een pion in het middenspel. Jan offert zijn paard voor een open lijn voor zijn toren tegen de koning van Rutger. Rutger beheerst sterk het centrum, echter komt Jan met een goede aanval terug en infiltreert Rutgers’s helft met zijn dame. Rutger moet even goed uitkijken om niet zomaar een toren te verliezen, maar uiteindelijk zet hij de dame van Jan klem. Jan was wat te hebberig om de pion op b2 te pakken, een pion die vaak giftig is. Jan geeft zich een paar zetten later gewonnen.

Jacob te sterk voor karel

Karel neemt het op tegen Jacob, een van de winnaars van de beker in het verleden. Jacob komt goed uit de opening. Karel verliest snel zijn loper en paard in het beginnende middenspel door de aanvallende pionnen van Jacob.  Karel kan weinig druk zetten tegen de veel sterkere Jacob. Jacob liet achteraf zien waar Karel kleine foutjes had gemaakt. Karel luistert aandachtig, want van partijen die je verliest kun je natuurlijk leren!

lockdown geen invloed op spel van Jan van laar

Jan van Laar, meervoudig titelwinnaar, neemt het op tegen Jan Polders. Jan Polders komt redelijk met zwart uit de opening, maar heeft een paar zwakke pionnen. Jan van Laar loopt in ieder geval vol zelfvertrouwen. Hij heeft wat weg van de Russische topschaakspeler Ian Nepomniachtchi, de uitdager van Magnus Carlsen dit jaar voor de WK titel. Ian loopt ook altijd om zijn tegenstander heen als een haai die zijn prooi omcirkelt. De koning van Jan van Laar lijkt zwak maar 2 stukken zijn niet genoeg voor mat. Jan van Laar heeft een paard en loper voor een toren. Uiteindelijk door de vele zwakke pionnen en een dreigende toren naar h8 met schaak die niet te stoppen is met op zijn minst toren-verlies geeft Jan Polders op.

Ton neemt leiding algemeen klassement

Rene speelt met zwart tegen Ton. Ton komt met wit sterk uit de opening en beheerst het centrum, terwijl Rene defensief en afwachtend op fouten in zijn schulp zit. Rene loopt wat rond en wacht zijn kansen af. Echter door een kleine denkfout komt hij snel mat te staan in het middenspel door Ton. Ton neemt dankzij deze overwinning de leiding over in het algemeen klassement.

Marinus wint pas na snelschaken

Marinus speelt vanaf minuut 1 weer snel en denderend. Hij brengt zijn tegenstander Wim nog een kopje koffie uit liefdadigheid, maar zijn aanvallende stelling met pionnen op b4 en c4 zijn niet zo aardig bedoeld. Wim laat zich niet beïnvloeden door de stijl van Marinus, en komt langzaam op met de zwarte stukken. Wim strekt nog even zijn benen en haalt nu op zijn beurt wat te drinken voor beide. De toren van Marinus komt in het middenspel pal voor de koning van Wim te staan. Marinus offert zijn toren op voor een paard en een loper. Er is een ongelijke stelling en allebei kunnen ze nog winnen. Na een paar sterke zetten van Wim valt de h-pion en daarna dreigt de f-pion van Marinus te vallen. Wim ziet uiteindelijk geen manier om de f- pion te pakken en hij biedt remise aan vanwege de tijdnood. Marinus, expert snelschaken, komt al gauw op voorsprong tijdens het snelschaken. Wim raakt per ongeluk eerst zijn loper en daarna zijn dame aan. Een stuk aanraken is een stuk zetten. Door deze kleine foutjes krijgt Marinus grote kansen en hij maakt hier volop gebruik van. De positie van Marinus is heel goed en uiteindelijk blundert Wim door de druk zijn toren na een paardvork met zijn koning.

Al 7 van de 8 schakers zijn bekend die naar ronde 2 van de beker gaan: Corstiaan, Marinus, Jan van Laar, Rutger, Geurt, Ton en Jacob. Paul en Oscar zullen het nog moeten uitvechten wie als laatste naar ronde 2 mag. Een overzicht van de resultaten van de interne competitie ga naar de interne wedstrijd pagina cyclus 1 ronde 3.