beat The Masters - Rhenen

Mooie Schaakavond in Achterberg

De Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) is 150 jaar geworden. Tijd voor een feestje.

Onderdeel van dit feest is het mooie evenement Beat the Master.  Dit event bestaat uit lokale simultaantoernooien en één grote, landelijke simultaan op 31 mei in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Schaakliefhebbers worden uitgedaagd om het tegen een landelijke schaaktopper (Master) op te nemen. Ook de Rhenense Schaakclub haakte met de organisatie van een simultaan bij dit initiatief aan.

Op maandag 17 april opende de Rhenense Schaakclub als een van de bijna 25 verenigingen haar deuren om Beat the Master te organiseren. Voorzitter Karel Troostheide van de Rhenense Schaakclub vond het initiatief van de KNSB  een mooie kans om de inmiddels bijna 98 jaar oude vereniging in beeld te brengen. Een goede gelegenheid ook voor niet-leden om eens een kijkje te komen nemen in het Dorpshuis in Achterberg.

Er wordt snel al heel wat afgepeinsd!

Al in de opening zwaar in gedachten, met oor sommige zelfs een spannende 1. b3!

Blij verrast kon de voorzitter zes niet-leden in het Dorpshuis begroeten. Een bijzonder welkom viel drie jonge mannen van de Willem Teellinckschool in Achterberg ten deel. Op deze school wordt door maar liefst bijna 40 leerlingen geschaakt onder begeleiding van het schoolhoofd. Hoog tijd om eens contact met de school te zoeken. Heeft de jeugd immers niet de toekomst!  Na nog wat informatie over de schaakclub en het evenement kon de simultaan van start. Natuurlijk nog wel eerst een kop koffie en voor de jeugd een flesje appelsap. Voor de jonge mannen was dubbeldrank helaas niet in de aanbieding.

Vervolgens was het de beurt aan simultaangever Diederick Vos. De sterkste speler van de Rhenense Schaakclub met een rating (speelsterkte) van ruim 1900 moest het opnemen tegen 14 spelers, waarvan dus 3 zeer jeugdige. Na een half uur spelen moesten twee van de drie jongens echter snel terug naar huis. Voor donker thuis! Een van de jongens kon er echter nog geen genoeg van krijgen. Met zijn vader als toeschouwer bleef hij nog even langer doorspelen. Ook clubleden Jacob de Gooijer en Cock Struijk speelden nog even tegen de jongens.

Na ongeveer een uur gaven de eerste spelers zich gewonnen. Als eerste wist Reinier Vos, een jongere broer van Diederick, zijn partij te winnen. Hier stond de familie-eer op het spel! Na ruim twee uur vond een van de spelers zijn stelling zo zwaar om aan te zien, dat hij diep moest zuchten. Met gevoel voor humor gaf Diederick daarop aan, dat hij snel langs zou komen om er een eind aan te maken. Diederick was volop in zijn element en een voor een haakten zijn tegenstanders af. Uiteindelijk wisten alleen Jan van Laar en Wim Schreurs nog te winnen.  De overige spelers moesten echter in het stof bijten. Uiteindelijk kwam Diederick met een 8-3 score in zijn voordeel uit de strijd. Een mooie avond met een onverwacht grote opkomst kwam hiermee ten einde.

Ook clubleden Jacob de Gooijer en Cock Struijk spelen nog tegen de jongens.

Diederick houdt de paarden van Marinus Mulder vast goed in de gaten.

Door dit evenement is de Rhenense Schaakclub weer iets zichtbaarder geworden. Meer leden zijn natuurlijk altijd welkom. De schaakclub heeft haar clubavond op maandagavond in het Dorpshuis te Achterberg,  Achterbergsestraatweg 184.  We beginnen om 19.45 uur. Kom gerust eens binnenlopen!