Interne competitie uitslagen

Seizoen 2021/2022

speelronde 1 - 13 september 2021

Ronde 1 van de interne competitie dit jaar begon net na 20:00 toen Paul, de nieuwe interne wedstrijdleider, het programma Rokade eindelijk onder de knie had. Alle partijen begonnen niet heel erg competitief. Veel van de leden namen nog een extra kopje koffie. Daarna begon de spanning te stijgen….

Geurt speelde de Siciliaanse opening tegen Jan Jonkers, maar blunderde al vroeg in de wedstrijd een loper binnen 10 zetten. Teleurgesteld probeerde Geurt nog de wedstrijd te kantelen door te wachten op een moment van zwakte van Jan Jonkers. Echter Jan speelde te partij feilloos uit tot uiteindelijk Geurt zich gewonnen gaf.

Jan Polders, het oudste lid van de Rhenense Schaakclub, was geen partij voor de jongere en onervaren Jan Keizer. Jan Polders stond in het middenspel al een paar kwaliteiten voor. Jan Keizer gaf zich echter niet gewonnen en speelde door tot het bittere einde. Jan Polders gaf Jan Keizer na een partij van bijna 2 uur eindelijk schaakmat.

Paul speelde met wit tegen Marinus. Het ging van het begin gelijk op. De twee leden kwamen in een gesloten positie in het middenspel. Beide hadden elk nog hun torens en dame, maar vanwege de pionnen kon er geen vooruit gang gemaakt worden door beide partijen. Uiteindelijk werden ook de dames en torens eraf geruild tot dat er uiteindelijk remise aangeboden werd door beide heren toen men alleen nog met de koningen achter de pionnen-reeks kon manoeuvreren.

Rutger als nieuw lid nam het op tegen Ruben een ijzersterk lid die vorige seizoen derde werd. Ruben als witspeler nam iniatief en zetten Rutger onder druk in het middespel. Echter gaf Rutger goed weerstand en bracht het schaakspel tot een eindspel met ongelijke kleur lopers. Dit eindspel staat er ombekend om zijn hoge kans tot een remise. Echter maakte Rutger een kleine fout door zijn pionenen te vroeg naar voren te schuiven. Als een pion naar voren is gegaan kan deze helaas niet meer naar achter. Ruben profiteerde hiervan. Na een zenuwslopende partij van bijna 3 uur won Ruben uiteindelijk de partij.