Spelregels

Officiële regels

Het doel van schaken is simpel, zet de koning van de tegenstander schaakmat. Echter zijn er na vier zetten elk al  318.000.000.000 verschillende mogelijke posities! Wil jij schaken leren? Kom vrijblijvend een kijkje nemen op onze schaakclub in Rhenen. Als je alvast wil voorbereiden neem de basis regels hier onder door of ga naar de officiële website van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) en reglementen van de spelregels.

Basisregels

clubregels

Voor een overzichtelijke uitleg van de spelregels van het schaken met als doel het schaakmat zetten van de koning van je tegenstander kun je terecht op Schaakzone

De Rhenense schaakclub hanteert naast de basis regels van het schaken de volgende speeltempo’s:

Standaard:

1 uur en 40 minuten, aangevuld met tien seconden per zet.

Rapid:

20 minuten zonder toevoeging.

Maar het alle belangrijkste is dat iedereen elkaar respecteert tijdens het spelen en we met zijn alle kunnen genieten van het prachtige bordspel elke maandagavond.

Regels zijn er om te breken?

De drie goude regels van de opening van het schaakspel luiden als volgt:

• Controleer het centrum met een pion
  • Ontwikkel je lichte stukken, paarden en lopers.
  • Breng je koning in veiligheid door middel van een rokade

Laat het nu zijn dat deze basis regels niet altijd gelden! Schaken vereist een gezonde dosis denkkracht. Heb je niet genoeg uitdaging probeer eens de Bongloud Attack die grootmeesters zoals Hikaru Nakamura en Magnus Carlsen spelen als een extra uitdaging.